Mitä yhteistä on Hub Helsingillä ja sosiaalisella medialla?

Analogia Hubin ja sosiaalisen median (SoMe) välillä on selvä. Muutamaan sanaan tiivistettynä rimpsu näyttää tältä: dialogi, wisdom of the crowds ja luottamus.

Ensin pari sanaa Hub Helsingin toiminnasta. Hub on taustasta, kulttuurista ja toimialasta riippumaton kohtauspaikka, jossa tekijöitä yhdistää halu kehittää innovaatiivisia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä projekteja ja yritysideoita. Hub on innovointikeskus, joka tuo yhteen arvopohjaisen talouden eturintamassa toimivat päätöksentekijät, yksittäiset toimijat, kansalaisjärjestöjen edustajat ja yrittäjät. Hubin toiminta kiteytyy fyysiseen tilaan, joka on yhdistelmä jäsenklubia, ajatushautomoa, toimistohotellia, tunnelmallista ja ennen kaikkea yhteisöllistä olohuonetta.

Mitä siis tuo vertauskuva SoMe:n kanssa tarkoittaa? No, ensinnäkin sitä, että Hub on nimensä mukaisesti solmukohta, dialogin rakentaja ja raja-aitojen purkaja. Tuomme yhteen eri alojen ihmiset saman asian äärelle, samoin kuin esimerkiksi Twitterissä, jossa voit alkaa seuraamaan ketä tahansa miltä alalta tahansa ja lähteä luomaan dialogia yhtenä lukemattomista twiittaajista. Twitter on 2000-luvun sanomalehti, se ei perustu broadcastingiin, vaan keskusteluun käyttäjien välillä. Samalla tavoin Hub on mahdollistaja ja linkittäjä; ennen kaikkea kysymyksiä esittävä sitoutumaton alusta.

Toinen tärkeä seikka dialogissa on pitkäjänteisyys. Ja kun organisaatioiden ja yritysten menestys (myös Hubin) on kasvavissa määrin riippuvainen kyvystä kuunnella ja keskustella moninaisten sidosryhmien kanssa, on selvää että kestävää dialogia ei suinkaan rakenneta kvartaalitalouden tahdissa. Tarvitaan pitkän tähtäimen suunnitelma, aivan kuten kestävän kehityksen ajattelussakin.

Wisdom of the crowds on verrannollinen Hubin yhteisöllisyyden kanssa. Hubin olemassaolo perustuu yhteisön olemassaoloon. Wisdom of the crowds ravistelee ajatusta perinteisestä mestari-kisällimallista.

Paras asiantuntijuus koostuu kollektiivisesta aivotyöskentelystä. Yhteisö on moninkertaisesti enemmän kuin yksilöitten summa. Diversiteetti tekee joukosta vahvan. 30 insinööriä innovoi heikommin kuin monialainen joukko osaavia, kokeilevia ja yhteistyöhaluisia toimijoita. Nin kuin eräs SoMen asiantuntija sanoi: ”jos haluu saada on pakko antaa”. Juuri näin.

Luottamus on ensiarvoisen tärkeä sosiaalisessa mediassa. Feikki-identiteetti paljastuu nopeasti ja puolessa sekunnissa ryssittyä luottamusta saa rakentaa uudelleen kuin Iisakin kirkkoa. Mistä luottamus sitten koostuu? No esimerkiksi läpinäkyvyydestä, avoimesta ja keskustelevasta ilmapiiristä, yksilöiden voimaannuttamisesta ja sovittujen asioiden kiinni pitämisestä. Toisin sanoen checks and balances -systeemin tulee olla mahdollinen, jotta reilu peli todentuu.

Sekä SoMessa että Hubissa luottamus rakentuu ruohonjuurta pitkin ylöspäin. Pelottavaksi prosessin tekee se, että sitä ei voi pahemmin kontrolloida, täytyy luottaa itse prosessiin ja antaa lopputuloksen muovautua itsestään. Tämänkaltaiseen laissez-faire -ajatteluun ei juuri uskallettu tuudittautua ennen internetin maihinnousua. Niille jotka eivät uskalla vieläkään, suosittelen lämpimästi Clay Shirkyn teosta Here comes everybody. Peruspsykologiaa ihmisten kyvystä tulokselliseen yhteistoiminnallisuuteen.

Anne Raudaskoski, Hub Helsinki

(kuva: Tanja Korvenmaa)

2 Responses to Mitä yhteistä on Hub Helsingillä ja sosiaalisella medialla?

  1. Erittäin hyvin sanottu: ”Luottamus on ensiarvoisen tärkeä sosiaalisessa mediassa. Feikki-identiteetti paljastuu nopeasti ja puolessa sekunnissa ryssittyä luottamusta saa rakentaa uudelleen kuin Iisakin kirkkoa. Mistä luottamus sitten koostuu? No esimerkiksi läpinäkyvyydestä, avoimesta ja keskustelevasta ilmapiiristä, yksilöiden voimaannuttamisesta ja sovittujen asioiden kiinni pitämisestä. ”

  2. Vesa Ilola sanoo:

    Tarttuisin kohtaamispaikka-pohdintaan. SoMe on kohtaamispaikka, jossa sama- ja erimieliset täydentävät toisiaan. Se on kuin virtuaalinen tori tai ostari. Tärkeää on syy tulla samaan paikkaan yhä uudestaan.

    Kyse on psykologisesta mielentilasta. Oleilu mahdollistaa innovaation. Oleilun lisäksi tarvitaan yllättäviä törmäyksiä, mielekkyyttä ja tahtojen yhdistämistä. Myös mokaaminen on sallittua (jopa toivottavaa, koska se yleensä käynnistää parantamisoivalluksen).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>