Digitaalinen design ja julkiset palvelut

Tietoyhteiskunnan kehittämisessä painottuvat laitteet ja verkkoyhteydet.  Infrastruktuuri on tärkeä, mutta sen lisäksi tarvitaan sitä hyödyntäviä palveluita. Suomessa ei ole syvää ”digitaalista kuilua”(engl. digital divide), sillä jokaisella on pääsy internetiin, ja julkisia palveluita voidaan kehittää verkkoon, tai niitä voidaan tukea verkkosovelluksilla.

Teesinäni on, että digitaalinen design tulisi huomioida vahvemmin osana tietoyhteiskunnan kehitystä. Innovatiiviset palvelut syntyvät, kun suunnittelijat, virkamiehet ja palveluiden kohderyhmä pohtivat yhdessä – palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen suunnittelun keinoin – miten olemassa olevia käytäntöjä ja palveluita voitaisiin parantaa ja viedä verkkoon.

Erilaisia osallistumista tukevia verkkopalveluita voidaan toteuttaa olemassa olevilla verkkosovelluksilla, kuten wikeillä, blogeilla, foorumeilla tai ideoidenhallintajärjestelmillä. Tärkeää on ymmärtää design-prosessia ja kutsua oikeat ihmiset koolle.

Esimerkkinä tällaisesta monialaisesta kehittämisestä toimii Aloitekanava.fi-palvelu. Se on vuonna 2006 startannut nuorten verkkovaikuttamiskanava, joka syntyi nuorisolakimuutoksen innoittamana, kun eri alojen suunnittelijat sekä nuorisotyön ammattilaiset kohtasivat saman pöydän äärellä. Aloitekanavan pohjalla on ideoidenhallintajärjestelmä, jossa kunnan kehittämiseen liittyviä ideoita voidaan avoimesti jalostaa yhdessä muiden käyttäjien ja nuorisotyöntekijöiden kanssa. Tällä hetkellä palvelua käytetään nuorten osallistumisen tukena n. 120 kunnassa.

Mielenkiintoista aloitekanavan kehityksessä on ollut, että se ei olisi syntynyt ilman vahvaa yhteistyötä julkisen sektorin ja yksityisen yrityksen välillä. Toinen teesini onkin, että julkisen sektorin ja yksityisten yritysten välistä yhteistyötä tulisi kehittää. On tärkeää, että luodaan malleja, joissa yksityiset tahot voivat olla mukana suunnittelemassa julkisia palveluita pitkäjänteisesti ja riittävillä resursseilla.

Minisessiossa käyn läpi kokemuksia palvelun kehittämisestä, käytöstä ja vastaanotosta kunnissa niin nuorten kuin virkamiestenkin taholta.

2 Responses to Digitaalinen design ja julkiset palvelut

  1. Älä heti vedä tätä pöntöstä. Vaasalainen innovaatio JoinMeTube vastaa moniin haasteisiin. Tunnen hankkeen melko hyvin ja tiedän että varsinkin sen luojalla on selkeä näkemys asioista, joista kirjoitat.
    http://www.joinmetube.com/
    Tapio-Heikki Parkkari
    vaasalaisia.info

  2. Pingback: Verkkodemokratia kaupungeissa [JULKINEN DRAFT] | Mahdollista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>