Sijaintipohjaista tiedon keruuta ja -jakoa

Edit 12.3.2012: Viikonlopun aikana Build It -tapahtumassa koodattiin uusi suomalainen FixMyStreet -tyyppinen -palvelu http://korja.us/. Lisään samalla linkin Birminghamin Civic Dashboard -sivustolle, joka tuottaa visualisaatioita kerran päivässä päivittyvästä kaupungin asiakaspalveluyhteydenottodatasta ja tarjoaa samalla datan CSV ja JSON -muodossa sovelluskehittäjille.

Verkkodemokratiapalveluiden pioneeri Mysociety.org julkaisi karttapohjaisen FixMyStreet -palvelun vuonna 2007. Katuihin ja ympäristöön liittyviä vikaraportteja kansalaisilta virkamiehille välittävä palvelu on toiminut sen jälkeen inspiraationa lukuisille kansalaisaktiivisuutta korostaville karttapalveluille ja myös muutamille julkishallinnon virallisille karttapohjaisille palautekanaville.

Karttaa ja ihmisten vapaata sijaintipohjaista kommentointia yhdistävien palveluiden käyttöliittymissä on vielä toistaiseksi enemmän ontuvia, kuin kokonaan hyviä toteutuksia. Ontuvatkaan eivät kuitenkaan ole täysin rampoja, vaan hyviä oivalluksia käyttöliittymien suunnitteluun on ripoteltuna eri palveluihin (katso tarkempia käyttöliittymähavaintoja tästä selvityksestä).

Seuraavassa katsaus muutamiin paikkatietopalveluihin:

Paikkoihin liittyy monenlaista tietoa ja kääntäen hyvin moneen tietoon liittyy myös sijainti. Bussipysäkillä on koordinaatit ja osoitteen perusteella löytää julkisen liikenteen reitit (Reittiopas). Toiset paikat kaupungilla ovat mukavia ja toiset saatetaan kokea vaarallisiksi, ravintola voi olla hyvä tai huono (Eat.fi), paikkoihin voidaan liittää siis myös ihmisten kokemuksellista tietoa (PehmoGIS).

Leikkipuistolla (Palvelukartta) on osoite, ylitsevuotavilla roskiksilla (FixMyStreet) on sijainti, ja havainto pyörätien kunnosta (Fillarikanava) voidaan liittää kartalle. Joskus jopa kaupungin kaikki istutetut puut (Trees near you) on laitettu rekisteriin. Löytyneellä polkupyörällä (FinderBase) on löytöpaikka, citykanihavainnolla (Urban Mediator) on havaintopaikka ja pysäköintirikkeetkin (MyBikeLane) voidaan raportoida sijainnin mukaan. Kaupunki voi aktiivisesti kerätä paikkoihin liittyviä ideoita (Indre By Lokaludvalg Kööpenhamina) ja tehdä alueellisia kyselyitä (Kerro Kartalla) karttapalveluilla.

Kerrokartalla on Helsingin kaupungin sijaintipohjainen verkkopalvelu, jossa voi toteuttaa kuntalaisille suunnattuja karttapohjaisia vuorovaikutteisia kyselyitä ja kommentointia. Kaupungin eri virastoissa työskentelevät suunnittelijat ja muut virkamiehet voivat itse suunnitella kyselyt palvelun tarjoamilla työkaluilla ja moderoida syntyvää keskustelua.

PS: Älypuhelinten yleistyessä on nousemassa jo karttapalveluita seuraava, niinsanottujen lisätyn todellisuuden paikkatietopalveluiden aalto.

2 Responses to Sijaintipohjaista tiedon keruuta ja -jakoa

  1. Pingback: Tweets that mention Sijaintipohjaista tiedon keruuta ja -jakoa | Mahdollista -- Topsy.com

  2. Pingback: Verkkodemokratia kaupungeissa [JULKINEN DRAFT] | Mahdollista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>