Sessioiden vetäjille

Tarkistuslista leirinuotioiden vetäjille

  1. Olenko ilmoittautunut itse tapahtumaan? (dl. 4.10.)
  2. Onko leirinuotioni työnimi ohjelmassa? (dl. 29.9.)
  3. Olenko kirjoittanut lyhyen kuvauksen blogiin? (dl. 30.9.)
  4. Olenko valmistautunut pitämään minuutin mittaisen mainospuheen sessiostani ennen lounasta?
  5. Hyötyisikö leirinuotioni etäosallistumismahdollisuudesta?
  6. Olenko tutustunut muiden leirinuotioiden aiheisiin ja miettinyt, mihin haluaisin osallistua?
  7. Olenko maininnut tapahtumasta tutuille, jotka ehkä haluaisivat vielä mukaan tai osallistua etänä?
  8. Olenko miettinyt, mitä annettavaa minulla on muille osallistujille ja mitä haluan itse saada irti päivästä?
  9. Olenko pohtinut, miten tehokkaimmin käytän 50 minuuttia noin 10 hengen porukan kanssa?
  10. Olenko miettinyt, mitä tarvikkeita (monisteita, esitystekniikkaa, jne?) leirinuotiolla tarvitaan?
  11. Olenko varannut junaliput/majoitukset, sopinut kimppakyydistä jne.

1. Ilmoittautuminen MindTrek ilmoittautumislomakkeen kautta (lomake sulkeutuu 4.10.)
Ilmoittautuminen ”Nettiajan kansalaisyhteiskunta” -tapahtumaan tehdään MindTrek ilmoittautumislomakkeen kautta. Sessioiden vetäjille osallistuminen on maksutonta, jota varten minulta saa alennuskoodin, joka tarvitaan ilmoittautumislomaketta täytettäessä. Ilmoittautumisohjeet.

2. Session ”työotsikko” ohjelmassa
Lisätkää työotsikko (ei tarvitse olla lopullinen) tähän taulukkoon mihin tahansa vapaaseen paikkaan. Lopullisesti aikataulu jäädytetään vasta tapahtumapäivänä, mutta kaikki toiveet pyrittän huomioimaan.

Tilan ja aikataulun puitteissa leirinuotioita voidaan järjestää enintään 28 kappaletta, suurin osa sessioiden paikoista on varattu, mutta muutama mahtuu vielä mukaan. Käytännössä ohjelmassa näkyvät “Tilat 1-7″ ovat samassa suuressa huoneessa olevia pöytä- ja tuoliryhmiä, joten muista pöydistä saattaa kantautua hieman taustahälyä.

3. Blogitekstin mittainen intro session aiheesta (viimeistään 29.9.)
Blogitekstin (esim. Pikkuparlamentti) olisi hyvä olla valmiina noin viikkoa ennen itse tapahtumaa, eli dl. 29.9. Blogiin voi kirjautua olemassa olevilla Facebook- tunnuksialla tai tarkoitusta varten voi luoda erillisen tunnuksen.

Mikäli kirjaudutte Facebook-tunnuksilla, niin lähettäkää ensimmäisen kirjautumiskerran jälkeen sähköpostia osoitteeseen antti.poikola[a]gmail.com , jotta voin antaa teille täydet kirjoittajaoikeudet.

Mikäli haluatte erillisen tunnuksen, niin lähettäkää minulle meilitse haluamanne tunnus (esim. omani on apoikola), voisin luoda tunnuksen myös mielivaltaisesti, mutta useinmiten ihmiset haluavat itse päättää oman tunnuksensa, jolloin se on helpompi muistaakin.

4. Minuutin mainospuhe ”ilotulituksessa”
Minuutin mainospuheet juoksutetaan kaikilta session pitäjiltä tiivistahtisessa “ilotuituksessa” peräkanaa. Mahdollisuus on joko vain puhua tai puhua näyttäen taustalla yhtä PPT-kalvoa. Jos ei ole mitään erityistä kalvoa, niin sitten taustalla on vain session nimi ja numero, jolla sen löytää ohjelmasta. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että teen kalvopohjan, jonka lähetän kaikille session pitäjille ja halukkaat saavat lähettää sen minulle takaisin tuunattuna esim. jollain hyvällä kuva-aiheella höystettynä, tekstiä kalvolle on varmaan turha hirveästi laittaa. Kalvopohja tulee postitse viimeistään ke 29.9.

5. Etäosallistuminen
Koko Nettiajan kansalaisyhteiskunnan leiripäivään on mahdollista osallistua verkon välityksellä. Yksi leirinuotioille tarkoitetuista “tiloista” on varustettu live-videointimahdollisuudella, joten niitä session pitäjiä, jotka kokevat, että voisivat ja haluaisivat välittää oman sessionsa verkkokatsojille pyydetään ilmoittamaan etukäteen Antti Poikolalle antti.poikola[a]gmail.com.

Kaikilta leirinuotioilta pyritään tekemään muistiinpanoja Etherpad-yhteiskirjoitustyökalulla, jolloinka muistiinpanot näkyvät ja jäävät myöhemmin käytettäväksi myös etäosallistujille ja muiden sessioiden osallistujille.

6. Ei esiintyjiä ja yleisöä, vain osallistujia
Oman session ulkopuolella leirinuotioiden vetäjät osallistuvat muiden sessioille. Paikalle on tulossa kerrassaan mahtava porukka tekijöitä, joilla on asennetta, halua ja kokemuksia monilta eri aloilta. Paras tapa orientoitua oman leirinuotion vetämiseen on katsoa, mitä muita leirinuotioita on tulossa paikalle ja miettiä, mihin niistä aikoo osallistua.

7. Vapaamuotoista viestintää ja session ennakkomarkkinointia
Session valmisteluun voi kysyä palautetta muilta osallistujilta esim. Facebook -sivun http://www.facebook.com/kansalaisyhteiskunta kautta ja myös jälkityöstäminen itse tilaisuuden jälkeen on toivottavaa.

8. Aiheen valmistelu
Sessioiden vetäjillä on täysi valta ja vastuu leirinuotioiden sisällöstä. Hyvä sessio antaa jotain sekä sen vetäjille että osallistujille. Avustavina kysymyksinä aiheen valinnan avuksi siis: ”Mitä voimme tarjota osallistujille?” ja ”Mitä haluamme saada sessiosta itsellemme?”

9. Raamit: vajaa tunti ja noin 10 henkilöä
Olettaen, että ihmiset jakautuvat suht-koht tasaisesti ja muutama on aina mehulla tai vessassa, niin pienryhmäkeskusteluissa olisi noin 10 henkilöä per ryhmä. Aikaa sessioille 50 minuuttia, joka kokemuksen mukaan melko optimaalinen. Leirinuotiot alkavat tasatunnein ja ne pyydetään lopettamaan noin 10 vaille, jotta ihmisillä on aikaa hieman jaloitella, hakea kahvia ja virvokkeita, sekä siirtyä rauhassa seuraavaan nuotiopiiriin.

Klo 14.00-16.00 tarjoillaan iltapäiväkahvi Talvipuutarhassa, sieltä kannattaa hakea kahvia, teetä, makeata, moussea, jäätelöä, kakkua, keksiä ;)

10. Tarvikkeita
Leirinuotioilla ei ole videotykkejä, koska järjestäjillä ei ole niin montaa tykkiä ja ryhmät ovat suht. pieniä (n. 10 henkilöä), joten läppärin ruudultakin voi näyttää. Tilassa on jatkuvasti langaton verkkoyhteys kaikkien käytettävissä ja myös perinteisesti fläppitaulu ja tusseja. Muista erityistoivomuksista kannattaa kysyä etukäteen, niin katsotaan, josko järjestyisi.

Yksi vastaus aiheeseen Sessioiden vetäjille

  1. Antti Poikola sanoo:

    Sain sähköpostitse allaolevat kysymykset liittyen minisessioiden tekniikkaan:

    >
    > 1. miten se 1 minuutin sessio? Vain puhetta vai onko esim yliolanheitin kuvan näyttämiseksi.. läppäreitä ei kai ehdi vaihdella tuossa minuutissa ees-taas??
    >

    Minuutin mainospuheet juoksutetaan kaikilta session pitäjiltä tiivistahtisessa ”ilotuituksessa” peräkanaa. Mahdollisuus on joko vain puhua tai puhua näyttäen taustalla yhtä PPT-kalvoa. Jos ei ole mitään erityistä kalvoa, niin sitten taustalla on vain session nimi ja numero, jolla sen löytää ohjelmasta. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että teen kalvopohjan, jonka lähetän kaikille session pitäjille ja halukkaat saavat lähettää sen minulle takaisin tuunattuna esim. jollain hyvällä kuva-aiheella höystettynä, tekstiä kalvolle on varmaan turha hirveästi laittaa. Kalvopohja tulee postitse viimeistään ke 29.9.

    > 2. Minisessioisssa lienee videotykit läppäreitä varten ja netti??
    >

    Minisessioilla ei ole videotykkejä, koska järjestäjillä ei ole niin montaa tykkiä ja ryhmät ovat suht. pieniä (n. 10 henkilöä), joten läppärin ruudultakin voi näyttää. Tilassa on jatkuvasti langaton verkkoyhteys kaikkien käytettävissä ja myös perinteisesti fläppitaulu ja tusseja. Muista erityistoivomuksista kannattaa kysyä etukäteen, niin katsotaan, josko järjestyisi.

    Käytännössä ohjelmassa näkyvät ”Tilat 1-7″ ovat samassa suuressa huoneessa olevia pöytä- ja tuoliryhmiä, joten muista pöydistä saattaa kantautua hieman taustahälyä. Yksi ”tiloista” on varustettu live-videointimahdollisuudella, joten niitä session pitäjiä, jotka kokevat, että voisivat ja haluaisivat välittää oman sessionsa verkkokatsojille pyydetään ilmoittamaan minulle etukäteen.

    Joka sessiolta pyritään tekemään muistiinpanoja Etherpad-yhteiskurjoitustyökalulla, jolloinka muistiinpanot näkyvät myös etäosallistujille ja muiden sessioiden osallistujille. Tästä vielä tarkemmin ohjeita lähiaikoina.

    > Onko jotain muita ohjeita sessioiden pitoon liittyen??

    Nyt ei tule mieleen muuta, mutta kyselkää muutkin, niin vastailen. Vastuu session sisällöstä ja tarkoituksesta on sessioiden pitäjillä, mutta järjestäjien puolesta autamme kaikessa, missä voimme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>